16 August 2012

people are people. sometimes we would like to hear a social critics. so here i tell.....

he who sees the chance is the one who seeks the chance.

so kid..don't be too cynical
because someday your cynicism will eat you alive.

13 August 2012

suddenly i see something's walking on the 8 Mile Road and guess what? it's my mood.

don't get it literally. what M&M always tell you?

"That's just a metaphor, I'm just psycho 
I go a little bit crazy sometimes
I get a little bit out of control with my rhymes" 




we all know kids love crayons. so did M&M.

"Lay off and stay off,
And follow me as I put these crayons to chaos
from seance to seance"

i did post this photograph but this is another version anyway. worse version, i think. don't you think? well, ask me if i care. told you i'm not in the mood 'cause my mood is too busy wandering on the 8 Mile Road.

04 August 2012

hari ini hari Bagus. bhg 3


Julai, 20 - Jumaat - 12:10

Aku berlari patah balik ke asrama untuk mengambilnya sambil tangan kiri mendail nombor rakan sebilikku manakala tangan kanan menggenggam pin. Sebaik panggilan dijawab, aku pekik dalam satu nada.
         
“Hello Muna Muna Muna tolong ambilkan beg putih ok terima kasih!”

Aku capai beg, aku lari. Dalam kereta, aku mengah. Sambil mengelap peluh yang dari tadi menyimbah-nyimbah, aku yang berada di tempat duduk belakang cuba memanjangkan leher untuk melihat jam pada dashboard. 12:29. Tiket aku pukul 12:30. Aku sangat berharap masa tertangguh lagi 5 minit walaupun aku tahu masa tak pernah gagal matematik. Sampai di stesen kereta api, hanya aku yang keluar daripada kereta. Asiah, Kakfara, Kak Mas, Kak Teha dan Lee selaku tuan empunya kereta hanya duduk di dalam sambil memberi sokongan moral kepada aku supaya bergerak lebih cepat. Malangnya, itulah kelajuan maksimum tangan dan kaki aku boleh buat. Terasa seperti ATP hampir kontang. Selepas bersalaman ala kadar, aku terus menuju ke platform. Tak toleh ke kiri kanan, tak dongak ke langit, tak tunduk ke tanah. Dengan tudung tidak berpin dan kain senget sebelah (sebab keluar daripada tandas tadi tak sempat nak betulkan comel-comel), aku jalan menonong. Peluh? Tak boleh cerita. Peluh kepenatan campur peluh sakit perut campur peluh cemas dek bimbang terlepas kereta api menjadikan keadaan aku berbeza sedikit sahaja daripada orang baharu lepas bersukan. Bezanya cuma aku berbaju kurung dan membimbit beg dengan muka cuak. Sekonyong-konyong mata aku menangkap sebuah imej. Farid Supandi?!





Bersambung..

03 August 2012

hari ini hari Bagus. bhg 2


Julai, 20 - Jumaat - 11:50

Dalam pada perut memulas, aku terus mengunyah nasi kontang dan daging ayam yang keras kebatun boleh dibaling ke dinding. Sekadar mengalas perut kerana aku akan sampai ke JB Sentral pada waktu malam. Mahu melecet esofagus aku dibuatnya. Baharu luak seperlima nasi tersebut, aku tutup bekas makanan aku sementara Asiah baharu sahaja membuka bekas makanannya untuk makan. Aku berlari ke tandas. Ekspresi wajah sewaktu keluar dari tandas tentu sekali perkara yang menimbulkan persoalan kepada orang sekeliling yang melihat. Macam baharu lepas bertumbuk. Aku berlari lagi dan sejurus aku sampai di bilik, Asiah telahpun siap. Aku sarung tudung bawal yang hanya dipin di bahagian leher. Dengan menggenggam dua biji pin di tangan kanan, aku sandang beg laptop. Berlarilah aku dengan terhuyung-hayang turun tangga dan mendaki bukit sehingga pada satu tempat betul-betul di pertengahan bukit, dengan tiba-tiba aku pekik pada Asiah.

“Alamak, beg balik kampung tertinggal!”





Bersambung..