31 July 2013

apa pegang-pegang ni?? haram...!



transit aliran ringan terus bergerak setelah perutnya disumbat dengan tubuh manusia yang bermacam-macam rupa. macam-macam rupa, macam-macam warna, macam-macam bau. macam-macam fi'il. sampai di stesen Hang Tuah, 'dia' bersuara lembut.

"ok la. saya berhenti di sini. nanti ada apa-apa hal, contact ye. assalamu'alaikum."

"wa'alaikumussalam warahmatullah...", jawab tiga orang rakan aku serentak. nada ceria.

aku jawab antara nak dan tak nak. tak mahu ambil peduli, sebenarnya. aku pandang wajah seorang daripada rakanku, dia tersenyum-senyum. teringat aku pada kata-kata rakanku ini yang memuji kenalan lama aku tadi dengan kata adjektif yang manis-manis sewaktu aku membeli token. aku buat muka tegak.

"orang baik, dia ni...", seorang rakan aku yang lain tiba-tiba memberi usul.
"tengok muka pun tahu, dia ni orang baik-baik.", dia menyambung.

aku diam. tidak membantah usulnya itu. aku memilih untuk tidak bercakap ketika perasaan marah membahang dalam hati. dalam minda aku, macam-macam perkara berkisar. aku pandang tingkap gerabak tetapi mata aku tidak tertumpu pada cermin lutsinar itu mahupun bingkainya. mata aku berkeliaran jauh ke luar tingkap. aku nampak bayangan situasi macam mana 'dia' senggol sikunya ke bahu aku ketika bergurau di kaki lima tadi. macam mana 'dia' menepuk-nepuk bahu aku supaya aku tidak berasa tersinggung dengan gurauannya. 'dia' tarik pergelangan tangan aku untuk pulangkan syiling baki beli token. sepanjang berjalan pulang dari kedai pakaian ke stesen transit aliran ringan, aku rimas. panas hati.

"ini kali ke-berapa kau berdua berjumpa?", suara rakan aku yang seorang lagi memangkas bayangan peristiwa buruk tadi dari terus tumbuh. aku pandang wajahnya; cuba menyembunyikan apa yang aku rasa.

"ini kali pertama setelah lima tahun berpisah.", suara aku mendatar.

dia yang pada mulanya mengagak baharu sehari dua aku mengenali lelaki kacak tadi kelihatan terkejut dengan jawapan yang aku berikan. aku tidak mempedulikannya. aku sibuk melayan rasa kecewa. aku bertekad untuk tidak berjumpa dengan ‘dia’ lagi. kalau terjumpa? mahu aku tumbuk muka ‘dia’ tepat-tepat pada matanya. haaa.....






alahai...baharu beberapa bulan tinggal di kota metropolitan, sudah kau buang karakter budak sekolah pondok kau tu ya...manusia-manusia...........cepat benar masa mengubah kau.

p/s : kredit kepada alpijod.blogspot.com untuk foto asal.

08 July 2013

itulah aku.

tepat satu jam lima belas minit lepas, dari waktu aku menaip, aku menelefon Akmal. sudah dua malam dia menelefon aku tetapi tidak aku jawab kerana telah tidur. aku keletihan mengerjakan urusan dunia yang entah apa hasilnya aku dapat. aku berborak dengannya dan cuba untuk tidak membuatnya tersinggung dengan kata-kata aku. jumlah jari aku termasuk jari kaki tidak cukup untuk menghitung sudah berapa banyak orang yang telah aku sakiti hatinya. tik...tok...tik...tok...tik...tok...tik...tok............ bunyi detik jam dinding membawa aku keluar dari ruang tamu. aku terawang-awang dan akhirnya aku berada di suatu tempat asing. di atas jalan. sunyi. yang berbunyi cuma denyut nadi dan suara hati aku terjerit-jerit.

aku pusing seluruh badan aku menghadap ke belakang. aku perhatikan semula jalan yang telah aku lalu. nun di hujung jalan, ada simpang. aku datang dari arah kanan. maksudnya, aku telah belok ke kiri. berdiri membatu di hadapan aku, sebuah bungkusan hitam. bungkusan itu berbau busuk. hanyir. airnya yang pekat melekit meleleh-leleh ke permukaan tanah. bungkusan itu bertali. talinya pendek. talinya mencerut mulut bungkusan tersebut dan hujungnya mengikat pergelangan kaki aku.

aku pusing semula seluruh badan aku menghadap ke hadapan. aku teruskan berjalan. kiri kanan jalan ada banyak orang. aku malu menyeret bungkusan hitam yang busuk itu sepanjang perjalanan dan dilihat orang. tidak seorang pun mengambil peduli fasal aku. jauh sedikit ke hadapan, ada Mak dan Ayah. apakah mereka tidak nampak bungkusan ini ada bersama-sama aku? berjalan seiring dengan aku, Kakfara, Syafiq, Ilham, Ajib. aku nampak Paan. aku nampak Inani. aku nampak cikgu-cikgu dan lain-lain yang tidak aku namakan. sedar atau tidak, daripada orang sekeliling aku itulah aku kumpul isi bungkusan ini. isinya dosa!





ya Allah.... sesungguhnya dengan kuasa dan kasih Kau sahaja yang mampu menghapuskan dosa-dosa aku ini ya Allah. oleh itu, ampunkanlah aku ya Allah.


01 July 2013

This is your paracetamol. Take it, chew and swallow.


Wise says, "people will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you". 
 
It's your own principle,
and your own rule, 
make them strong,
 so they'll follow you. 

Be good to yourself. Put back your smile please.

=)