24 March 2014

learner.


22 March 2014

everyday is beautiful. to those who open their eyes.


20 March 2014

my all.

my friend once asked me.

friend : (cynically) so loaded, huh, you bought them all these expensive farewell gifts? hey, you don't belong to this school forever. we're just doing practical training here. and one day, you'll forget them and they'll forget you. plus, they are all just poor kids who i-don't-think will appreciate what they got. it's such a waste. i don't get it.

i just want to give them what i really wanted when i was their age. my parents gave their best or might be all they have to raise me up even i didn't appreciate them. now i give those kids my best even if they won't appreciate. what is wrong with that? you don't hope for any reply when you give cats a lunch, because you love them, don't you? you know i'm no good. at teaching. but,  i do believe teaching is limitless. not only in a classroom. who knows one day when they grew up, if they still remember this moment, they learn about what love is. i don't expect much. i just want them to not stop learning. because life is all about learning.

i don't know whether she asked for an answer or just wanted to speak her mind. so, i just shut up and didn't give any. 

19 March 2014

Monolog ini datangnya separuh daripada hati - yang moga-moga sahaja masih suci bersih.

Apabila hati makin jauh,
maka ujian Dia titipkan.

Sengaja...,

Moga sahaja sedar...,
Kau tak menjunjung langit.
Tidak juga menongkat bumi.

Moga sahaja sedar...,
Sesuatu terjadi bukan atas kehendak kau.
Dia atur semua.

Ketuk hati dengan ujian itu kan,
petanda.
Bersyukur sahajalah kau Dia masih sayang.

...

Lumrah manusia yang konon beragama.
Campak bila leka, kembali bila luka.

rezeki itu...

... juga adalah suatu bentuk ujian,
apakah kita bersyukur atau takbur dengan adanya.

18 March 2014

smiling sunshine.

i think my purpose of life is to be real happy.
but, to be happy is to know the real purpose of life.

what are the purposes of life as a muslim
other than to please Allah, right?
so, keep smiling! :) 

17 March 2014

confusad

i don’t like how i feel about you these days. i don’t feel the same like i did when i was a little child. i’m far from easy about you. to be frank, i believe so are you. she's the brand new one but you put Mak to be the second. the optional.

you know what? you have a new family but i have only you. the old you. the just you.

13 March 2014

this is me not talking to you.

before this foul temper of mine burn your heart with the hardest flame, i'm going to go wash my hands. and my face. and also my neck. because that's what i do. and then lock myself alone in this little cube. and talk anything rubbish to this totally freaking stranger called Blogger.

10 March 2014

Allah.

pernah kau rasa mahu menangis? benar-benar mahu menangis? tapi tak boleh menangis. sebab terlalu takut sampai tak boleh menangis. kau cuba pekik, kerongkong kau yang tercekik. apa pun atau kuat macam mana pun kau pekik, jangan kata orang lain, kau sendiri tak akan dengar. yang kau dengar, bunyi echo suara orang lain menyebut nama tuhannya saat-saat ajal dia tiba.

menyebut nama tuhannya. melaung nama tuhannya. kemudian terpekik-pekik merintih meraung memanggil nama tuhannya!

berhenti.



resume suara orang terpekik-pekik.


berhenti semula.



resume lagi.


resume pula visual gambar bergerak apa pekerjaan buruk yang kau dah buat sepanjang kau bernafas atas dunia ni. senang cerita, dosa. bunyi orang terpekik-pekik tadi seterusnya bercampur-baur bunyi hingar-bingar - hiruk-pikuk - gegak-gempita. entah apa perilaku suasananya.




surreal.




kepala kau celaru, dada kau tepu. kau kaku. lidah kau kelu. kau kehabisan perkataan. punya banyak perkataan wujud dalam dunia ni tapi akhirnya yang terdaya kau sebut cuma satu-

nama tuhan kau.

07 March 2014

rumah.

Ayah di sebelah kanan, Cik Ti di sebelah kiri. aku toleh kanan, aku toleh kiri. Ayah dan Cik Ti masing-masing masih khusyu’-tawadhu’ menampal plaster dinding dan mengikis cat lama pada dinding sebelum dicat semula. kerja-kerja penyelenggaraan ini perlu segera dihabiskan kerana berbaki kurang tujuh hari sahaja lagi penyewa baharu akan menyewa rumah berkenaan. aku bangun, keluar dari rumah sewa dan masuk ke dalam rumah aku yang hanya sebelah-menyebelah.

mak : ada apa kau balik?
aku : nak berak.
mak : haih..berak kat sana tak boleh?
aku : there’s no place like home.

05 March 2014

bertanya juga ada disiplinnya.

jangan terlalu banyak bertanya hal pelik-pelik. makin ditanya, makin meraban. contohnya, apakah yang dirindui oleh buluh perindu? eh buluh perindu bukannya manusia nak rindu-rindu sesiapa. buluh perindu pun tak rupa macam buluh. tapi, macam bulu. itu lah...lain kali kalau nak kenal sesuatu, tanya soalan asas dulu. tak lah pening jadinya. 

04 March 2014

dua kali.

saya kurang gemar beritahu sesuatu kepada seseorang dua kali. atau lebih. sama ada kali pertama diberitahu oleh saya atau orang lain. pada suatu hari semasa saya di kampus, pensyarah-pensyarah di jabatan hal ehwal pelajar telah mengatur sebuah pertemuan antara para pelajar di kampus tersebut dengan pengarah kampus. tujuan pertemuan interaksi dua hala tersebut adalah supaya dapat memberi laluan kepada para pelajar untuk memberitahu secara terus permasalahan yang dihadapi oleh para pelajar kepada tuan pengarah.

telah menjadi sikap saya lebih gemar mendengar pandangan orang terlebih dahulu. jika pandangan tersebut tidak saya setuju, akan saya bantah. sebaliknya, jika saya turut bersetuju, saya diamkan sahaja. maka, saya teruskan mendengar. ada pelajar mengadu mengenai ketidaktelusan sesetengah pensyarah dalam memberikan markah kepada pelajar. ada pelajar mengadu mengenai ketempangan sistem dan ketirisan pelaksanaan sistem pengurusan disiplin pelajar. ada pelajar mengadu mengenai masalah ketiadaan bilik kuliah khas sebaliknya cuma menumpang di stor dewan.

selepas mendengar aduan mengenai ketiadaan bilik kuliah, serta-merta saya berubah fikiran. hal ini demikian kerana masalah saya dan rakan-rakan seunit iaitu seramai 40 orang yang lain juga adalah sama. tiada bilik kuliah khas dan hanya menjalani sesi kuliah di studio (merangkap stor) PSV yang sempit dan perlu dikongsi bersama-sama pelajar senior dan supersenior.

saya antara dua. sama ada untuk meneruskan atau membatalkan niat untuk mengemukakan permasalahan tersebut. meneruskan niat saya itu akan membuatkan saya kelihatan berani dalam kalangan rakan-rakan kerana berani bersuara di khalayak tetapi menjadi bukti saya kurang menumpukan perhatian terhadap ucapan rakan sekampus tadi selain kelihatan seperti kebudak-budakkan kerana berusaha semahu-mahunya memberitahu orang lain apa kehendak saya itu. 

saya bersyukur akhirnya saya membatalkan niat tersebut. saya hidup pun bukan untuk menunjuk-nunjuk kekuatan atau kelebihan saya pada orang lain. saya hidup untuk diri saya. saya percaya tuan pengarah juga tidak suka mendengar perkara yang sama diulang-ulang walaupun daripada orang yang berbeza. saya sendiri tidak suka orang mengulang-ulang arahan atau aduan terhadap saya. saya bukan tuli.




03 March 2014

six years is a long long time.

everything can change in six seconds. not to mention six years. and now, i have no idea about my own feeling. now. i don't miss you if you're not around. i don't know if i'm still loving you but my heart beats faster every time i see you, and even just your car, to tell the whole truth. i don't feel like hang out with you every time you ask but i get jealous if you hang out with our girl friends.

02 March 2014

diphenoxylate dan ORS.


sebuah pesanan teks ke telefon mobail yang baik itu bukannya saya sayang awak tetapi, lebih daripada itu; perlu buktikan secara langsung bagaimana 'saya' tersebut menyayangi 'awak'.

contohnya,
Pka sakit perut ea. Atas meja ada damotil dgn garam mkn 1 biji 4jam
Sender : Ayah
Received : 04:45:48

01 March 2014

friend.

peace be upon you.

i have a little question for you. i hope you can answer it honestly. not to me. but to yourself.

do you have a friend? if yes, you can stop reading this. here. if no, do you ever search for a friend? do you ever feel lonely? or do you ever think you're alone?

well, i do. i do have a friend. a very good friend. a very very good one. a one tough act to follow. i can tell you, nobody or nothing could ever compare to him. he came from nowhere but lives in everywhere. i never go to anywhere without him. he knows the goods and the bads of me but still loves me anyhow. his name is Allah.

now, one more time, do you have a friend?

darjah

 
bloggerbukan.gila.kuasa