31 December 2013

bunga telur.

“bukannya nak makan sangat pun telur tu…bunga tu pun, bukan dibuat apa pun lepas ni…tapi boleh kecil hati kalau tak dapat.” sambil duduk di ruang tamu, ayah membelek-belek bunga telur yang diperoleh di rumah pengantin yang dia pergi semalamnya.

ayah sibuk bercerita perihal keistimewaan menerima bunga telur terutamanya bagi masyarakat Melayu era pra iphone. saat-saat bunga telur paling bernilai adalah sewaktu tetamu meninggalkan kawasan rumah pengantin dan berjalan menuju ke motor atau motokar atau rumah jika rumahnya terletak berdekatan. berjalan pulang sambil membawa bunga telur dari rumah pengantin dan dilihat orang sekeliling merupakan suatu kemegahan buat si tetamu tersebut.

sesekali apabila ayah senyap, aku mencelah merancakkan rentak perbualan. bunga telur juga melambangkan darjat keakraban seseorang tetamu dengan si pengantin kerana cuma tetamu-tetamu tertentu sahaja yang menerimanya sementara yang lain cuma menerima telur yang mungkin diletakkan di dalam bekas kotak kad atau uncang fabrik sifon atau apa-apa sahaja bekas kecil. ramai orang ada masalah untuk membezakan antara harga dan nilai. harga bunga telur mungkin saja paling mahal tidak jejak Ringgit Malaysia lima per tangkai tetapi nilai dan sentimen yang terdapat padanya cuma boleh dirasai oleh orang yang memahami falsafah bunga telur itu sendiri.



******************************************************


“telur itu simboliknya memanjangkan zuriat. orang zaman sekarang, beri gula-gula. gula-gula dimakan, sampah dibuang merata-rata. haa itulah puncanya habis madu sepah dibuang.” suara seorang pensyarah falsafah seni sewaktu aku di kampus dahulu tiba-tiba bergema dalam ruang tamu.

30 December 2013

baju kurung

pada suatu hari, saya pergi ke sebuah majlis perkahwinan seorang rakan perempuan bersama seorang rakan lelaki. seperti kebiasaan majlis perkahwinan yang saya hadiri, saya mengenakan baju kurung.

lalu saya ditanya oleh rakan saya yang lelaki, "apesal perempuan suka pakai baju kurung ek kalau pergi majlis kahwin? tengok, lelaki steady je pakai t-shirt dengan jeans."

saya jawab "sebabnya...dalam situasi ni, kapasiti pemikiran lelaki mengecut." dalam hati.



*steady la sangat...kapasiti pemikiran yang mengecut ini sebenarnya lambang mentaliti yang sedang dijajah ya anak-anak murid sekalian.

29 December 2013

ujian.

apabila saya bercakap tentang perkara buruk yang telah lepas, banyak orang tergelincir ketika membuat tafsiran. banyak orang gagal membezakan makna perkataan mengungkit, mengenang dan trauma. adakah seorang guru sejarah berbangsa Melayu, apabila menceritakan sejarah kajatuhan bangsa Melayu kepada anak-anak didiknya wajar dikatakan sebagai mengungkit? saya rasa mereka yang menuding saya mengungkit-ungkit wajib melalui situasi paling sial dalam hidupnya selama sekurang-kurangnya satu ratus dua puluh bulan supaya mereka kenal apa itu trauma.

kedua-dua kebahagiaan dan kedukaan adalah suatu ujian dari Dia. jadi, tak usah berlagak sangat masa bahagia dan jangan takut masa duka.


senyum sikit! :)

28 December 2013

astaghfirullah...

tema khutbah jumaat semalam benar-benar menginsafkan.
benar-benar aku rasa terpukul.
benar, masa yang lalu tak akan mampu kita dapatkan semula.
menangguhkan hal-hal akhirat semata-mata untuk
memberi laluan hal-hal dunia adalah suatu bentuk pembaziran tekal.


orang kafir bersungguh-sungguh mencari dunia kerana mereka tiada tempat di akhirat.
-SRIKANDI-

21 December 2013

say alhamdulillah.

would you believe..on december twenty first twenty three years ago, i was born in the most southern region of mainland asia. i lived in a shop lots for about seven years. life was perfectly perfect then. but everything has changed since i moved to a bit more south, lived in a slum for about ten years before moved to a bit west. in the slum, Sorrow City got its name. in six years time living in the west, i spent more time of my life living a campus life in Cowboy Town and only went back to Sorrow City some times for breaks. Cowboy Town is placed in a state where one of the ancient Malay pyramids were built like we were told by some mystery people. too bad i didn’t explore the place much.

life in Sorrow City is far too much faster than in Cowboy Town. everything is supersonic. tell you what, the sequences flash faster than your eyes possibly could. not to mention about ready. you can imagine but never know exactly what sort of life i had before. but sure, i supposed to be more grateful for my life was incredibly good compared to Lilja’s. struggled to the death having awful times never seen her father since the day she was born when the father cheated Lilja’s mother and leaved them for moscow. at the age of sixteen, the mother cheated Lilja and leaved her alone for america with a boyfriend. then, she was cheated by a she-thought-as-nice-young-gentleman who stole her heart before he stole her identity and sold her to an old man in sweden to made her a slave. a sex slave.

one day, she’s free. what the hell on earth? she got nowhere left to go. i should have told her to learn that since her very own family cannot be trusted, nobody else cannot. but i didn’t. tell me how could i..Lilja died years before i was born. anyway, i think she learnt at last. but it wasn’t a brilliant idea anymore. she trusted not herself and even lost her faith in god.



one way leads to suffering, one way leads to nowhere.
“where shall I go?” Lilja whispered her last words.

instead of choosing between two ways, she jumped off a bridge.
poor Lilja...



O’ Allah..... keep us on the right path. the path of those upon whom Thou hast bestowed favors. not (the path) of those upon whom Thy wrath is brought down, nor of those who go astray.

16 December 2013

Perisa F

hari ini merupakan hari sabtu pada bulan lepas. hari terakhir aku berada di Pekan Koboi. hari terakhir aku bergelar siswi. dan hari terakhir kulit aku dibelai angin bukit sebelum bayu laut mengucupnya di Kota Duka. hal kedua paling penting aku temui di Pekan Koboi adalah sekumpulan jiwa yang aku jenamakan sebagai Perisa F. sebab apa? sebab mereka meletakkan perisa yang lebih baik atau setidak-tidaknya memberi kesan yang baik dalam kehidupan aku; daripada kehidupan di kampus sehinggalah secara amnya kehidupan. (tak dibenarkan bertanya tentang hal pertama.)

Perisa F.
ah-ha! kamu semua tak akan jumpa perisa ini di mana-mana kedai kek atau roti atau kordial. perisa ini bukan untuk makanan pun. tetapi untuk kehidupan. lain lah kamu dapat jumpa kedai kehidupan… yang tu kes lain. banyak perkara mengenai kehidupan, aku belajar daripada mereka. jatuh bangun aku, mereka yang aku ingat. mereka individu-individu yang bertanggungjawab mengubah secara total pandangan aku terhadap ‘apa itu sayang?’ walaupun ada antara mereka penyebab air mata duka aku gugur.

walaubagaimanapun, hari ini hari isnin.


memandangkan tiada fotograf bersama dua jejaka ini, aku sebat je dari facebook. tak kisah la mereka nak marah ke apa. siapa suruh letak dalam facebook. lalala~

10 December 2013

cuak, Coco dan Rosie.

cuak la nak pergi temuduga.... :|
nama belum kena panggil..tapi perut dah kecut.
jap eh..nak dengar apa Bianca dan Sierra cakap ni haa.
sebelum ni, obat-obat mereka belum pernah gagal
beri aku kegembiraan terkawal.


09 December 2013

hurt

sometimes, the ones we hurt the most are the ones we love the most. ever heard? and it happened. there... 

o God...why did you let this happen? or am i the one who did?

20 November 2013

D.O.A


Sehina mana
sealpa mana
kita pendosa,
tiada benci Allah
selagi kita pulang.

kerna rahmatNya
melebihi segalanya... 

.
.
.

Katakanlah (wahai Muhammad): 
"Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Az-Zumar 39:53)

15 November 2013

pergi mati sama simpati. bhg2

12 November 2013


jangkaan aku benar sebagaimana mimpi pada malam tadi. walaupun sudah berkali-kali aku minta rakanku untuk menyediakan ruang di dalam keretanya untuk aku, supaya aku boleh membawa barang-barang pindah dari sini, tetap aku gagal mendapatkannya. ruang untuk aku cukup untuk beberapa beban dan tidak setimpal dengan kos yang aku dahulukan. aku senyapkan diri buat seketika menahan diri daripada mempertikaikan hak mutlaknya.

"suka hati dia la kereta dia...", suara dari dalam kotak kepala aku cuba memujuk.

kekecewaan ini bukan pertama kali aku rasakan. sudah berkali-kali. akhirnya hari ini aku serik. jemu aku meminta pertolongan daripada dia yang pada mulanya aku label sebagai kawan. selepas petang tadi, aku rasa dia bukan. di mana silapnya? tentulah daripada diri aku sendiri yang tidak berdikari dan mengharapkan orang lain untuk membantu. mungkin aku boleh beli perkhidmatan dia dengan ringgit malaysia tetapi mustahil untuk membeli simpati kerana orang yang mempunyai empati sahaja mampu memberikan simpati. walau apapun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. aku tahu kenyataan ini klise yang keterlaluan. namun, itulah hakikat kehidupan yang wajib atau lebih hitler lagi disebut terpaksa bagi setiap manusia untuk menerimanya. hari ini aku belajar bahawa hidup mengharapkan simpati berbeza sedikit sahaja daripada mati. 

23:30 malam, aku dikhabarkan bahawa kereta dia rosak dalam perjalanan. aku masih marah dia tetapi tetap berdoa supaya urusan dia Allah permudahkan dan semoga dia dilindungiNya daripada bahaya malam. dalam masa yang sama, ayah hubungi aku mengatakan bahawa dia akan jemput aku di kampus untuk kembali ke rumah.

14 November 2013

pergi mati sama simpati.


12 November 2013


apabila aku buka mata, aku berada di suatu tempat yang sangat asing. tempat itu namanya Simpati. tempat itu tercemar, penuh debu tanah merah, dan kelihatan seolah-olah kawasan kuari atau kawasan pembinaan bangunan. cuma kesan pencahayaannya malap seperti dalam belukar.

aku dihantar ke Simpati untuk membuat apa-apa permohonan barang kerana khabarnya di situlah tempat termasyhur yang boleh diharapkan bagi manusia-manusia kurang berada memohon hal-hal kebendaan. namun, entah kenapa di situ aku tidak dihiraukan dan akhirnya aku pulang dengan hampa. barang yang aku dapat, hampas. tak berbaloi dengan kesengsaraan yang aku laburkan untuk berada di situ. datang aku ke situ bukan dengan pilihan. pulang aku pula dengan keterpaksaan. aku berlari menyelamatkan diri setelah aku sedar tempat tersebut berbahaya dan kurang sesuai bagi seorang budak perempuan macam aku. hmm macam aku. kau faham la kalau kau kenal aku. tiba-tiba, entah keluar dari ceruk mana, ada sebuah kereta muncul di pinggir jalan. di dalamnya, aku nampak keluarga aku telah sedia menanti. aku berlari mendapatkannya. aku buka pintu dengan kasar. aku masuk. aku tutup kemas-kemas. aku berasa lega sewaktu kereta membuat pusingan U kerana aku tahu aku akan pulang ke rumah.

*****************************************************

sekali lagi aku buka mata, aku gapai telefon mobail. jam menunjukkan 06:27. lagi tiga minit, penggera akan memekik-mekik memaksa aku bangkit dari tilam. aku masih gelisah walapun peristiwa tadi cuma mimpi kerana mimpi aku sentiasa membawa alamat. alamat supaya aku mempersiapkan mental sekental waja. ah! 

12 November 2013

marah



banyak orang menangis kerana duka.
banyak juga orang menangis kerana kecewa.
ada orang menangis kerana terharu gembira.
ada yang kerana terkejut. ada yang takut.
menangis aku hari ini kerana marah.

rasa marah ni eh kawan-kawan, kita kena tahan. kena kawal. kalau marah, kena diam. supaya tak terlepas cakap perkara atau perkataan yang tak sewajarnya. kena pergi dari sesuatu tempat kita berada semasa kita marah tu. kalau tak, haa jadilah pasu bunga terbang ke kepala kau nanti. pasu tu dengan muka kau sekali sama hancur-lodoh.

11 November 2013

lima


lima tahun lima bulan sudah berlalu.
termasuk hari ini, ada cuma lima hari lagi.
betapa waktu sangat taat pada perintah Penciptanya.


tinggal lagi lima hari tetapi aku masih gagal hubungi dia
padahal aku cuma nak bagitahu dia
yang aku akan tinggalkan tempat ini
walaupun sudah dua tahun
dia terlebih dahulu telah tinggalkan aku bersama-sama tempat ini
tanpa bagitahu kedua-dua aku dan tempat ini.
fuh!

04 November 2013

12 days to go and it's goodbye Cowboy Town.


Avril Lavigne - Mobile

Went back home again
This sucks, gotta pack up and leave again
Say goodbye to all my friends
Can't say when I'll be there again

It's time now to turn around
Turn my back on everything
Turn my back on everything

Everything's changing when I turn around
All out of my control, I'm a mobile
Everything's changing when I turn around
All out of my control, I'm a mobile

Start back at this life
Stretch myself back into the vibe
I'm waking up to say I've tried
Instead of waking up to another TV Guide

It's time now to turn around
Turn and walk on this crazy ground

Everything's changing when I turn around
All out of my control, I'm a mobile
Everything's changing out of what I know
Everywhere I go, I'm a mobile
I'm a mobile

Hangin' from the ceiling,
life's a mobile
Spinning around with mixed feelings,
crazy and wild
Sometimes I wanna scream out loud

Everything's changing everywhere I go
All out of my control
Everything's changing everywhere I go
Out of what I know

Everything's changing when I turn around
All out of my control, I'm a mobile
Everything's changing out of what I know
Everywhere I go, I'm a mobile
Everywhere I go, I'm a mobile

26 October 2013

cikgu kaca mata


murid : cikgu, kenapa suara cikgu dah lain?
cikgu : lain? lain macam mana?
murid : dulu suara cikgu masa mula-mula datang dulu lain.
cikgu : lain eh?
murid : ha'ah.cikgu nampak pucat.
cikgu : pucat pulak?
murid : ha'ah pucat.cikgu tak pakai cermin mata.
cikgu : apa kaitan suara dengan cermin mata?
murid : tak tau dia. (tuding jari ke kawan sebelah.)


11 October 2013

title : POST ME HOME

i told him this is installation art but the moderator replied no this is assemblage and that was really a whatever situation.

05 October 2013

OK - Pesta Seni Visual


nama OK itu pada mulanya saya cadangkan untuk berdiri sebagai Otak Kanan tetapi pada pertengahannya menjadi Otak Kejang, Otak Kusut, Otak Kering, Otak Kebas, Otak Kosong lantaran proses yang terpaksa dilalui.

apapun, berakhir dengan baik. OK.

17 September 2013

daripadaNya kita datang, kepadaNya kita pulang.

hari ini saya kurang sihat. otot belakang koyak. sakit. sakit gila.
dalam 30 hari sebulan, cuma satu hari saya sakit. jadi, tak adil saya pertikaikan pada Dia kenapa saya diberi sakit sedangkan 29 hari lain yang tak sakit tu saya tak bersyukur pun.....

09 September 2013

of a photograph i've taken for a photo competition, that never meaning to send.

me : hello. pardon me, Mr. I'm-Too-Good-To-Reply-Student-Email. i'm so sorry if i failed to give you full attention as you wish. i just want to ask if i may send the Joint Photographic Experts Group file not through your gmail but facebook. it's a must for you to know that i'm super interested in Ringgit Malaysia Hundred for the multi platinum first prize.

he : well well, yo that's my name.

31 August 2013

2009 is calling our names.

you know, when i first came to Cowboy Town, i told myself to trust nobody. because in Sorrow City (where i had lived for about 18 years), you're not to trust anybody. any-body. you put yourself in my position or you’ll get me wrong. i bet you’d have a house but no home. you’d have brothers but no family. if there's a person who can be trusted, it is yourself.

i never respect people before. i never loved. i didn’t even know how to love. my heart was completely cold.

time goes by.
we work and we sleep.
we sing and we shout.
we walk and we ride.
we stand and we sit.
we talk and we listen.
we laugh and we cry.
so, here we are. love is all about respect. and friendship is all about trust.

you said you won’t give up on me. look, i don't believe in promises. i don't want that. i just want you to love me day by day.

 remember this? you captured it. that was when we planned to jog and ended up wandering. :P

19 August 2013

this eid must be the great eid.

i have got nothing to say. i just feel that this eid is great. i mean, perfectly great. so fantagrape! ya ya ya tell you what, when you have your parents' love, you want nothing else. promise you. plus, my Askar Wataniah brings me back my smile. see i can smile.




Paul Simon - Father and Daughter

If you leap awake in the mirror of a bad dream
And for a fraction of a second you can't remember where you are
Just open your window and follow your memory upstream
To the meadow in the mountain where we counted every falling star

I believe a light that shines on you will shine on you forever
And though I can't guarantee there's nothing scary hiding under your bed
I'm gonna stand guard like a postcard of a Golden Retriever
And never leave 'til I leave you with a sweet dream in your head

I'm gonna watch you shine
Gonna watch you grow
Gonna paint a sign
So you'll always know
As long as one and one is two
There could never be a father
Who loved his daughter more than I love you

Trust your intuition
It's just like goin' fishin'
You cast your line and hope you get a bite
But you don't need to waste your time
Worryin' about the market place
Try to help the human race
Struggling to survive its harshest night

01 August 2013

kapir.


orang cerita pasal kuasa ajaib Allah, awak tak nak percaya.
awak kata, kuasa ajaib tidak wujud.
yang awak buat cerita harry potter tu, bukan kuasa ajaib namanya?
bila orang tanya macam tu, awak melenting.
awak cakap, kuasa ajaib itu sains.
tak alih-alih awak percaya kewujudan kuasa ajaib.
menggelabah...

kuasa ajaib Allah, awak tak nak percaya.
kuasa ajaib manusia, percaya.
inilah namanya penyakit buta hati.

31 July 2013

apa pegang-pegang ni?? haram...!



transit aliran ringan terus bergerak setelah perutnya disumbat dengan tubuh manusia yang bermacam-macam rupa. macam-macam rupa, macam-macam warna, macam-macam bau. macam-macam fi'il. sampai di stesen Hang Tuah, 'dia' bersuara lembut.

"ok la. saya berhenti di sini. nanti ada apa-apa hal, contact ye. assalamu'alaikum."

"wa'alaikumussalam warahmatullah...", jawab tiga orang rakan aku serentak. nada ceria.

aku jawab antara nak dan tak nak. tak mahu ambil peduli, sebenarnya. aku pandang wajah seorang daripada rakanku, dia tersenyum-senyum. teringat aku pada kata-kata rakanku ini yang memuji kenalan lama aku tadi dengan kata adjektif yang manis-manis sewaktu aku membeli token. aku buat muka tegak.

"orang baik, dia ni...", seorang rakan aku yang lain tiba-tiba memberi usul.
"tengok muka pun tahu, dia ni orang baik-baik.", dia menyambung.

aku diam. tidak membantah usulnya itu. aku memilih untuk tidak bercakap ketika perasaan marah membahang dalam hati. dalam minda aku, macam-macam perkara berkisar. aku pandang tingkap gerabak tetapi mata aku tidak tertumpu pada cermin lutsinar itu mahupun bingkainya. mata aku berkeliaran jauh ke luar tingkap. aku nampak bayangan situasi macam mana 'dia' senggol sikunya ke bahu aku ketika bergurau di kaki lima tadi. macam mana 'dia' menepuk-nepuk bahu aku supaya aku tidak berasa tersinggung dengan gurauannya. 'dia' tarik pergelangan tangan aku untuk pulangkan syiling baki beli token. sepanjang berjalan pulang dari kedai pakaian ke stesen transit aliran ringan, aku rimas. panas hati.

"ini kali ke-berapa kau berdua berjumpa?", suara rakan aku yang seorang lagi memangkas bayangan peristiwa buruk tadi dari terus tumbuh. aku pandang wajahnya; cuba menyembunyikan apa yang aku rasa.

"ini kali pertama setelah lima tahun berpisah.", suara aku mendatar.

dia yang pada mulanya mengagak baharu sehari dua aku mengenali lelaki kacak tadi kelihatan terkejut dengan jawapan yang aku berikan. aku tidak mempedulikannya. aku sibuk melayan rasa kecewa. aku bertekad untuk tidak berjumpa dengan ‘dia’ lagi. kalau terjumpa? mahu aku tumbuk muka ‘dia’ tepat-tepat pada matanya. haaa.....






alahai...baharu beberapa bulan tinggal di kota metropolitan, sudah kau buang karakter budak sekolah pondok kau tu ya...manusia-manusia...........cepat benar masa mengubah kau.

p/s : kredit kepada alpijod.blogspot.com untuk foto asal.

08 July 2013

itulah aku.

tepat satu jam lima belas minit lepas, dari waktu aku menaip, aku menelefon Akmal. sudah dua malam dia menelefon aku tetapi tidak aku jawab kerana telah tidur. aku keletihan mengerjakan urusan dunia yang entah apa hasilnya aku dapat. aku berborak dengannya dan cuba untuk tidak membuatnya tersinggung dengan kata-kata aku. jumlah jari aku termasuk jari kaki tidak cukup untuk menghitung sudah berapa banyak orang yang telah aku sakiti hatinya. tik...tok...tik...tok...tik...tok...tik...tok............ bunyi detik jam dinding membawa aku keluar dari ruang tamu. aku terawang-awang dan akhirnya aku berada di suatu tempat asing. di atas jalan. sunyi. yang berbunyi cuma denyut nadi dan suara hati aku terjerit-jerit.

aku pusing seluruh badan aku menghadap ke belakang. aku perhatikan semula jalan yang telah aku lalu. nun di hujung jalan, ada simpang. aku datang dari arah kanan. maksudnya, aku telah belok ke kiri. berdiri membatu di hadapan aku, sebuah bungkusan hitam. bungkusan itu berbau busuk. hanyir. airnya yang pekat melekit meleleh-leleh ke permukaan tanah. bungkusan itu bertali. talinya pendek. talinya mencerut mulut bungkusan tersebut dan hujungnya mengikat pergelangan kaki aku.

aku pusing semula seluruh badan aku menghadap ke hadapan. aku teruskan berjalan. kiri kanan jalan ada banyak orang. aku malu menyeret bungkusan hitam yang busuk itu sepanjang perjalanan dan dilihat orang. tidak seorang pun mengambil peduli fasal aku. jauh sedikit ke hadapan, ada Mak dan Ayah. apakah mereka tidak nampak bungkusan ini ada bersama-sama aku? berjalan seiring dengan aku, Kakfara, Syafiq, Ilham, Ajib. aku nampak Paan. aku nampak Inani. aku nampak cikgu-cikgu dan lain-lain yang tidak aku namakan. sedar atau tidak, daripada orang sekeliling aku itulah aku kumpul isi bungkusan ini. isinya dosa!





ya Allah.... sesungguhnya dengan kuasa dan kasih Kau sahaja yang mampu menghapuskan dosa-dosa aku ini ya Allah. oleh itu, ampunkanlah aku ya Allah.


01 July 2013

This is your paracetamol. Take it, chew and swallow.


Wise says, "people will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you". 
 
It's your own principle,
and your own rule, 
make them strong,
 so they'll follow you. 

Be good to yourself. Put back your smile please.

=)

28 June 2013

i try to be strong like kitty.

for a cat can hide her deadly weapon claws behind her cute face.

between u-turn and alternate exit.



01:03. Friday. so, yesterday must be Thursday. but Thursday told me that she was too sore and sick and weak and invisible to be appeared in my calendar yesterday. she was substituted by her clone named One-Of-The-Most-Disappointing-Thursdays.

i want to go home..................................................!
to my only one, The Creator. to return to innocence.





i kept my mouth shut and listened to every small matter, that actually matters. that i usually just push aside. and that's when i found myself in the wrong way. i am too far from home. i forgot the way to my own home. i'm alone. scared. and tired. the beat of my heart is miles worse than trash metal. i know i talked too much and listened a bit. i'm sorry.

so, i keep my eyes wide open and read every signal. should i take a u-turn to take myself back to where i'm from or should i just go on and drive through the alternate exit? a u-turn could make me clearer and fresher but can't challenge the time and energy i would waste.

i'm talking about life. it's not your fault if you don't understand. you're just too young to understand.

o' Allah...guide me to the straight path.

23 June 2013

terima kasih, cinta.

deruman enjin Toyota Unser 1.8 LGX di perkarangan rumah semacam loceng penggera untuk aku yang leka mengemas di bahagian dapur rumah. aku menamatkan aktiviti. sisa-sisa minyak dan kotoran telah aku bersihkan. dua buah peti sejuk juga telah aku selenggara. tangan aku, aku cuci. aku keringkan. aku petik suis lampu untuk mematikannya. aku perlu segera buka pintu dan pintu pagar untuk emak masuk. terkocoh-kocoh aku tanggalkan selipar. pada masa itu, selipar tersebut terasa lebih sukar untuk ditanggalkan berbanding hari-hari biasa di mana aku tidak mengejar masa. habis terpelanting ke sana ke mari. namun, baharu tiga tapak aku jalan, emak sudahpun berada di hadapanku di ruangan pemisah antara ruang tamu dan dapur. 

"kau buat apa?", tanya emak.
"tak ada apa-apa.", jawab aku ala kadar.

emak masuk ke dapur. aku masuk ke bilik tidur. aku keluar semula untuk minum air jarang di dapur. di ruangan pemisah antara ruang tamu dan dapur, sekali lagi aku bertembung dengan emak. baju kerja masih pada badannya. emak pandang dapur, emak pandang aku semula.

"terima kasih...", nada suara emak rendah tetapi ceria. ada sekuntum senyuman mekar di bibirnya.

ucapan emak tidak aku balas. hatta senyumannya juga tidak aku respon. aku cuma diam. menahan rasa sebak. dalam tempoh dua puluh tiga tahun aku hidup, mungkin belum sampai dua puluh tiga kali aku ucap lima suku kata keramat tersebut pada emak.

01 June 2013

The Road Not Taken

The Road Not Taken - Robert Frost

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear,
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
 

And that has made all the difference.
 ...
Perhaps you have seen this poem in literature book, or perhaps you not. I can't recall which form did I learn these before, as I aren't paying much attention back then. But somehow, lately.., the last three rows  in this poem keep haunting me, as if someone keep whispering.., again and again, by my ears...
And, here is me - googling back the poem while writing this.

No no no. It's not the ghost...nothing like that ever happen. 
It is me - the inner me, who is keep rebelling. How can I remember those words? me myself didn't know either. Perhaps my Mr. Brain did his job well in this situation. heh. 

Yes, I had took a wrong path before. Totally wrong path, or way, or road.., or whatever it should be called. It pretty much bothers me right now.
Actually it is not only now I regret, it is throughout the way. I kept hesitating, stopping and sobbing. How can me myself choose this cruel road - damn stupid me!

We have took a path together at first, we did found that diverged road and there, we parted the different way. I do love challenge road, really! but in the middle.., I realize.., it means nothing without you. Only because we can not do the same road, that stupid me made me neglecting you. 

Did you know? It is not only the empty gap which increasing amongst us, there is also the empty heart going along together. If only...yup...if only.., back then, I revealed down some of my ego...=.='

...

Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.
 
Those words keep haunting me again!
I always hope, along my way.., that our road would meet again.., someday.
And there, we would happily going through this journey together - shoulder to shoulder.
Laughing at all bad memories. Keep singing and humming the same song. Act like nothing ever happen. 

 
Hey. You know what? while googling earlier, I also found this;


Is it a good sign? :)

18 May 2013

reflect before be refracted.

i am Fantaghirò.
no no no you missed the point. not the beautiful part.
but the impatient, cruel, rebellious, disobedient.
sometimes i am tough enough.
sometimes i get weak. i get stuck. and i get lost.
but that doesn't really matter
'cause i live with my determination and courage.
i follow my instinct which makes me never be alone.
but then i see, my arrogant has stop people from loving me.

once again. i apologize.

16 May 2013

met your other half, huh?

you can say what you want
but what do you want to say is nothing.
not reply any of my messages on cell phone
not pick up my call
pick up my call and say no words
ignore my private message on facebook.
that is not cool, stranger. terribly not cool.



i understand if you want no more conversations.
all rough and rude the way i am...........

15 May 2013

i want a Jeep. and Ajib (my chum) ahaha..

nothing to say. my life is at its best. even i don't always have what i want, i  have what i need. because all need in this world is my parents.

mind the difference between in this world and in my life. when i say in this world, it means in this small, temporary world. of course i need god, religion, bla bla bla uh do you need a checklist? i hate miscommunication. i hate misunderstanding. i hate it when i say 'b' and people understand as 'd'. it's miles worse if they turn it upside down and see as 'p'. people scolded me for being act (as they said) and told me to afraid of god when i said i'm not afraid of anything. i told them, i never know god is a 'thing'. some people might be born to muddy the water, i guess. i hate it. i bet not one living soul could stand it. 


i'm not angry. i'm just a bird. i am free. ahahahahaha [?]

10 May 2013

shall i call you 'mate' anymore?

people tell me to end the fright that clog me.
what more you worry about, you don't have a dream about her anymore.

yes that is what scares me so. i used to had a dream about her almost every single night. i'm afraid i don't even miss her. probably not love too. the mood all changed. i wonder whether we can be good friends like we used to, or so it seems. it's too paradoxical to say that i don't care about her no more while i'm still thinking of her.

i watch her sometimes wandering in the rain. i guess she just hide her tears. but her spirit is still as red as strawberries. that means she's alright anyway.

or so i wish.

09 May 2013

perkara yang paling sukar mungkin sahaja melepaskan perkara lepas yang paling sukar.

aku letak jari kelingking sebelah kiri pada permukaan kekunci berlabel 'A', jari hantu sebelah kanan pada 'K', dan bersedia untuk meletakkan jari telunjuk sebelah kanan pada 'U'. aku cuba taip. ok aku berjaya. tapi cuma perkataan 'aku'. aku...aku...aku... aku genggam kedua-dua belah tangan dan meletakkan genggaman sebelah kiri di atas meja dengan genggaman sebelah kanan di atasnya. aku letak dahi aku atas dua genggaman tersebut sambil pejam mata. bibir aku, aku gerak-gerakkan mengikut lagu The Hardest Part nyanyian Coldplay. 

...and the hardest part was letting go, not taking part...

Media Player Classic Home Cinema terus memainkan muzik-muzik Coldplay dan aku terus cuba ikut menyanyi lagu The Scientist.

...come up to meet you, tell you i'm sorry...
...tell you i set you apart...

...oh let's go back to the start...

...nobody said it was easy
no one ever said it would be this hard
oh, take me back to the start...

...don't speak as loud as my heart
and tell me you love me, come back and haunt me...

aku berhenti sampai tell me you love me. itu aku lama dahulu. lama sebelum rasa bersalah duduk dalam hati aku dan membakar hati aku macam asid. aku tarik nafas dalam-dalam. aku lepaskan. aku lepaskan bersama-sama ingatan peristiwa-peristiwa lampau yang gelap dan segumpal harapan aku yang tak rasional. aku tak lagi mengharapkan rasa sayangnya. apa yang aku harapkan adalah lebih besar dan jauh lebih berat daripada itu.



sebuah kemaafan.



aku rasa aku dan kau berbeza.
aku tak pernah beri apa-apa pada kau melainkan
keburukan dan kesusahan.

maafkan aku.


darjah

catatan

 
bloggerbukan.gila.kuasa