28 December 2011

for a lost confidant;


i'm both still loving you and still standing here waiting.

p/s : i'm sorry for you more than i can possibly say. though terengganu isn't where you live anymore, it is still your home.isn't it? and you, are still my home.

27 December 2011

this is not facebook love story

His name is Somebody's Somebody.

p/s : i'm so sorry...i have no idea how to react normal or how normal people react. 

23 December 2011

nama aku entah yang ke-berapa........

.......... ada dalam senarai hati kau.

daripada duduk barisan belakang, ada baiknya aku sendiri yang keluar. itupun kalau kau perasan ketiadaan aku lepas ni. tapi..perasan atau tak, tak guna aku persoalkan. aku dah tak peduli. pergi mati.

18 December 2011

aku rasa aku perlu buat aduan kehilangan.sesiapa boleh bagitahu aku di mana aku boleh buat aduan kehilangan perkataan?


p/s : a kiss for this unknown photographer.

10 December 2011

the last train


(last trip to JB Sentral aka Sorrow City.)

18 November 2011

instead of type my own words, i do this.

16 November 2011

ini sebuah artikel yang tak mencapai tujuan ia dijadikan

ayat yang kamu semua sedang baca ni boleh aku katakan sebagai sekerat ayat yang berjaya; berjaya ditaip dan dipos. berjaya dalam kalangan berpuluh-puluh huruf lagi yang cuba mengatur diri menjadi sekerat ayat untuk muncul di skrin.

entah ke-berapa kali aku cuba terjemahkan gambaran mental aku menjadi sekerat ayat. malangnya figura-figura tersebut hanya leka bermain-main di depan sepasang mata aku. secara maya. macam sebuah tayangan multimedia yang selalu aku buat untuk pementasan teater. bezanya, tayangan kali ni ada jisim. berat! semakin bertukar episod, semakin bertambah jisimnya.

ya Allah.......................................
tak ada tempat lain untuk aku minta kekuatan. ya Allah, planet ni perlu  seseorang super genius mencipta suatu makanan tambahan untuk kekuatan hati. supaya hati-hati manusia yang rapuh macam hati aku tak wujud lagi.



aku cuba lagi untuk menekan-nekan kekunci berlabel huruf-huruf roman ni, tapi aku lebih kepada menekan kekunci yang ada label 
<--- .="" ackspace="" backspace="" dan="" font="" nbsp="">



ok <---backspace .="" font="">

15 November 2011

sedang sibuk...











...menjaga hati sendiri.



p/s : phyca antares, ini bukan kali pertama. belajar jadi serik untuk menolong orang yang tak pernah ada simpati untuk menolong kau semula! boleh? 

01 November 2011

declan galbraith_ego you




In pain you seek
All that you need
When you'd decide
When all is said and done
You'd laugh it off and run

In time you'll see
What you kept from me
I should have known
We could have made it through
But that's just ego you


Time will show and time will tell
What you need to make it well
Time will show I know
If I let you go

Oh a oh oh oh a oh oh


Through all you life
All filled with strife

All you desire
Has been torn up in two

Because of ego you


Time will show and time will tell
What you need to make it well

Time will show I know
If I let you go oo oo oo
Go oo oo oo

Time will show and time will tell
What you need to make it well
Time will show I know
If I let you go

25 October 2011

tentang laki-laki penimbang ikan di tesco bukit indah


laki-laki itu
cakapnya senyap
tawanya senyap
tangisnya senyap.
bukan tiada, cuma senyap.

laki-laki itu
lagu dunianya sesenyap
dia bercakap dengan kita
bila-bila pelanggan
sua barang dagangan untuk ditimbang
lantas ditimbang
bila-bila pelanggan
sua jabat salam atau senyuman
nah, itu jua yang dipantulkan

laki-laki itu
tidak berbohong tidak kelentong tidak 'cong'
kerana dia tidak berbohong dengan suaranya
tapi senyumannya.

tentang isi hatinya, siapa tahu?


p/s : keterpaksaan aku rakam perasaan dengan abjad-abjad Roman ini lantaran ketiadaan kamera.oh ini sudah tidak normal.

24 October 2011

selalunya

kadang-kadang menyampah
tapi, buat tak kisah

kadang-kadang geram
tapi, buat tak faham

kadang-kadang terasa hati
tapi, buat tak reti

kadang-kadang cemburu
tapi, buat tak tau

kadang-kadang rindu
tapi, biar je la dulu

kadang-kadang terfikir
tapi, tak habis fikir

kadang-kadang terluka
tapi, nak buat macam mana

kadang-kadang nak menitis air mata
tapi, tahankan juga

kadang-kadang tu selalu juga.

20 October 2011

lihat

mungkin aku tak lihat kamu saat kamu sedang melihat aku.tapi mata orang sekeliling melihat.  kui3~ :)



p/s: tapi Fafa tetap tak dapat lihat. sebab aku simpan dalam beg. kemana-mana saja aku pergi aku bawa.

12 October 2011

aku nampak kamu senyum. tapi senyuman tu untuk aku ke?


kamu! cepat-cepat sembuh!! ini arahan!!!

p/s : kredit untuk dayah lagi sekali untuk foto asal.

11 October 2011

aku.ayah.teman.



sepatutnya aku ikut firasat ayah aku. bukan akal aku. akal aku, kadang-kadang silap membuat keputusan. banyak dipengaruhi emosi. luar dari logik. tapi firasat ayah aku tak pernah silap. selama ni aku hidup dengan firasat dia. firasat dia umpama kompas untuk aku terus berjalan. cuma kali ni saja aku lari. aku ego. aku lari dari menerima firasat dia. dan kau tahu? aku jatuh! kali ni aku jatuh.

sepatutnya aku belajar dari kesilapan.

sepatutnya aku ingatkan kau, teman.



p/s : maafkan pika, ayah. maafkan aku, teman. sekarang aku faham apa itu kecewa dengan diri sendiri. terima kasih kepada dayah untuk foto asal aku yang ni.

aku hairan


aku hairan kenapa manusia memilih untuk mendengar hanya daripada satu mulut,
sedangkan mereka diberi dua belah telinga.

aku hairan kenapa manusia memilih untuk memandang hanya pada satu sudut,
sedangkan mereka diberi dua belah mata.



p/s : kau memang boleh aku panggil kawan pasal kau tak termasuk dalam manusia yang aku maksudkan. senyum sikit. :)

09 October 2011

life and mr. self-portrait


"When I was 5 years old, my mother told me that happiness was the key to life. When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grow up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assignment...I told them they didn't understand life."
-JOHN LENNON-

06 October 2011

serba salah.....






aku : kawan, kau boleh cari. mak, kau nak cari kat mana?? utamakan yang utama.

dia : aku tak nak hilang dua-dua. tamak sangat ke aku cuma nak kawan yang baik dan seorang emak? kenapa aku kena pilih.

aku : ok. kau layak untuk dua orang terpenting dalam hidup kau. tapi kau kena realistik. you win some, you lose some.

dia : or they lose me..





maafkan aku..

25 September 2011

usaha.......waktu

perkara yang tetap ditunggu manusia walaupun tak pernah nampak ialah waktu.
sudah banyak hari aku nampak usaha kamu memperbetul keadaan. usaha kamu untuk memulakan semula apa yang pernah kamu hentikan; perkenalan kita. jadi,  tolong kemaskini laman ini kalau kamu betul-betul berusaha kerana laman ini laman bersama. laman ini perlu kamu walaupun tak sebanyak perlunya kamu bagi aku. aku tetap tunggu kamu dan waktu.

09 September 2011

______________ (isikan tempat kosong untuk tajuk yang sesuai.)

1. semakin kurang masa untuk menembak.

2. semakin hilang fokus.
3. semakin susut tahap kesihatan.
4. semakin turun berat badan.
5. semakin surut duit untuk berfoya-foya. (perlu ke pertikaikan?)

*sedang melalui penurunan pada graf kehidupan. kui kui kui...

p/s : sudah rindu sama tukang tangkap gambar aku yang ni. :'-)

02 September 2011

1 syawal.


mungkin masih belum terlambat untuk aku ucap salam aidilfitri kepada semua penulis blog yang beragama islam daripada pengikut aku sehingga kepada silent reader yang setia serta aku mohon kepada kalian supaya ctrl+alt+del semua data tentang kesalahan aku selama kita kenal walaupun tak pernah bersua muka tetapi mungkin ada yang terguris hati atau kata yang lebih mudah ialah menyampah dengan tulisan buruk aku kat blog ni dan maafkan aku juga kerana entri ni terlalu panjang untuk dibaca satu nafas tanpa koma dan noktah di pertengahannya.
(aku tak suruh pun kau baca dalam satu nafas. pandai-pandailah letak jeda sendiri.haha..)

p/s : flying kiss untuk ayah sebab jadi jurufoto aku masa kecik-kecik.hihi..:)

01 September 2011

usia, ilmu dan hati.


-petikan drama Il Sapore Del Grano-
-LORENZO (CIKGU)-
-AWEK LORENZO-
-DUILIO (MURID LELAKI LORENZO)-
Awek : ada poskad untuk kamu. siapa Duilio? kawan?
Lorenzo : ya. ya, kawan baik aku. dan baru dua belas tahun.
Awek : salah seorang daripada murid yang kamu ajar?
Lorenzo : tak. dia seseorang yang ajar aku segala-galanya.
***************************************************
pertama, letak ego kau kat telapak kaki. kedua, cuba menjadi kawan orang yang jauh lebih muda daripada kau. ketiga, beri peluang kepada orang yang lebih muda itu untuk bersuara. keempat, belajar pertimbangkan pendapat orang yang lebih muda. kelima, selepas semua perkara di atas, kau akan tahu; usia bukan satu-satunya faktor penentu darjat seseorang. tetapi ilmu dan hati itu jauh lebih penting. faham tak?? jangan nak berlagak sangatlah jadi cikgu....

p/s : terima kasih ella untuk foto aku asal.

30 August 2011

rindu pada perempuan itu... (III)


...sudah masuk dua kali ramadhan
bermakna sudah dua kali ramadhan berlalu tapi aku masih belum dapat kemaafan dia.
mungkin sehingga ramadhan tahun keduapuluh
mungkin selamanya
mungkin.

22 August 2011

tiga.


adakala tiga tahun macam tiga minit. adakala tiga minit macam tiga tahun. tapi tiga tahun aku kenal kau memang macam tiga tahun. sedar atau tidak, kita jadi individu yang berbeza-beza sejak tiga tahun tersebut. adakala budiman, adakala menyetan. adakala aku sesalkan tiga minit pertama permulaan perkenalan kita walaupun boleh aku katakan itulah antara minit-minit paling gembira dalam hidup aku. kerana aku bukannya orang yang mudah menerima perpisahan. mengenali orang lain bermakna aku telah mengambil keputusan untuk mengenali keperitan perpisahan. tapi, ada suara bagitahu aku; hidup tanpa risiko berbeza sedikit saja daripada mati. jadi, aku buat keputusan sekali lagi untuk terus mengambil risiko.
akhirnya, kita nampak, kita bermula sebagai orang asing dan begitu jugalah kita berakhir. ada atau tanpa sebab, itulah yang terjadi. kurang lebih tiga bulan lagi, baik kau baik aku, akan jadi orang asing antara satu sama lain secara total. cuti semester ini bererti aku cuti daripada kenal kau. selamanya mungkin. apapun, atas setiap kejadian, Allah lebih tahu sebab dan akibatnya berbanding aku.
p/s : foto (Luke Steel dan dua perempuan) asal daripada google.

17 August 2011

teruskan perjalanan dan terus berjalan...


dia bukan siapa-siapa
dan kita bukan siapa-siapa kepada siapa-siapa
untuk merasa apa-apa
dia cuma organisme yang bergelar manusia tipikal
yang biasa kita selisih di jalanan
waktu kita jalan-jalan
siapa dia untuk menjadikan orang lain sampah
yang boleh direnyuk dan dibuang?
kenapa perlu kita senangkan hati orang
yang tak pernah menyenangkan?
jadi,
rasa terbuang gara-gara dibuang orang asing itu bukan sesuatu yang bagus.
buang sebelum ia membusuk di hati dan membusukkan organ-organ lainnya.
teruskan berjalan, sahabat.. :)

13 August 2011

not all stars are star. not all wounds can be healed. not all lovers be loved.


Modern Talking_100 Years
Outside the gates of heaven
Oh, there lives a unicorn
I close my eyes to seven
Oh, this world is not my home
A broken heart in danger
And a pillow filled with tears
Oh, can you see the strangers?
In the pain and in the fears
Can you feel my heart?
Baby don't give up
Can you feel my love tonight?
In 100 years
Love is illegal
In 100 years from now
In 100 years
Love is illegal in this lonely, heartbreak town
In 100 years
Love is illegal
All your dreams will die
In 100 years
Love is illegal
And your hope will not survive
L.O.V.E.
Love is illegal in my heart
Can you hear my heart is beating
L.O.V.E.
Love is illegal in my heart
Can you hear my heart is beating
You're walking through a fire
Computers everywhere
Oh, you're a shotgun rider
Controllers here and there
And you read old love letters
Drowning in the sea
Oh baby it doesn't matter
Oh you've lost all what you feel
Can you feel my heart?
Baby don't give up
Can you feel my love tonight ?



p/s : thanks to the unknown photographer for this original photograph.

03 July 2011

ada masa, penafian adalah pengakuan.


Ada masa kita tak sedar bahawa penafian yang kita lakukan merupakan suatu pengakuan. Jadi, berfikirlah sebelum menidakkan sesuatu yang iya, apatah lagi mengiyakan sesuatu yang tidak.





p/s : hey you! yeah, you Mr. Separuh-Jiwaku-Pergi. what had actually happened to you? i need you to be honest. you know, straight guys won't need much time just to admit that they're straight. come on.....!

23 June 2011

if i only could

you used to call me almost every night.

now i wish i could erase the phrase 'used to' and you, never reject my call.

p/s : original photograph by atikah

17 June 2011

turning upside down-


10 June 2011

tak bertajuk-


tinggal satu penggal sahaja lagi dia boleh dilihat dalam daerah ini.
selepas itu, hampir mustahil aku jumpa dia
dan dia, jauh sekali mahu berjumpa aku.
cuma satu penggal.

30 May 2011

kumpulan merangkumi individu, tapi individu belum tentu melibatkan kumpulan.


"stay away from my girl you crazy bomber"

pertama,
hanya kerana agama aku islam, aku dipanggil pengebom.

kedua,
kau boleh panggil mereka (orang islam yang berkenaan) gila.
hey! sekurang-kurangnya mereka mengebom dekat tanah sendiri.
yang orang-orang satu genetik dengan kau mengembom kat tanah orang tu..tak gila namanya?

ketiga,
hanya kerana agama kau ____________________, kau juga layak dipanggil pengebom gila!

wajar?

p/s : terima kasih buat pemilik foto asal.

29 May 2011

want like this!


24 May 2011

jarum jingga


ada orang pegang 'seni untuk masyarakat',
ada yang pegang 'seni itu ekspresi diri dan media terapi',
ada masa penggiat seni silap mempersembahkan gambaran mental mereka sendiri,
ada masa penonton silap mentafsir gambaran mental penggiat seni,
yang pasti,
seni langsung tidak membawa kepada pergaduhan dan pecah belah,
jika terjadi,
itu bukan seni,
mungkin kau rasa itu seni,
tapi sebenar-benarnya bukan,
itu sampah!
sila gumpalkan dan tolak tepi.
faham?


P / : sejak waktu aku buat catan ni (sekitar 2010) sampai waktu aku taip entri ini, belum pernah aku jumpa pokok ni. aku tak tau pun apa nama dia. tapi biar aku panggil dia Jarum Jingga. buat peneman Seroja Jingga


20 May 2011

friendship


Friendship is the most fragile thing on earth.
It takes months, maybe years to build but seconds to destroy it.
Handle with care.

p/s : phyca, please stop crying..your tears won't turn into glue to stick the broken pieces altogether.

15 May 2011

HARRY : what are you?

DORIAN : i am what you made me! i lived the life that you preached but never dared practise. i am everything that you were too afraid to be. but i was trying...i was trying so hard.....to be a better man.

First edition of The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde, published in London by Ward Lock and Co. This edition is a presentation copy inscribed by Oscar Wilde, circa 1891. Now available in many editions including Penguin Readers. And in movie too. But obviously I prefer book. :)

11 May 2011

Mika_Relax (Take It Easy)


Took a ride to the end of the line
Where no one ever goes.
Ended up on a broken train with nobody I know.
But the pain and the longing's the same.
When you dying
Now I'm lost and I'm screaming for help alone.

Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy
Blame it on me or blame it on you.

It's as if I'm scared.
It's as if I'm terrified.
It's as if I scared.
It's as if I'm playing with fire.
Scared.
It's as if I'm terrified.
Are you scared?
Are we playing with fire?

Relax (Love)
There is an answer to the darkest times.
It's clear we don't understand but the last thing on my mind
Is to leave you.
I believe that we're in this together.
Don't scream - there are so many roads left.

Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy
Blame it on me or blame it on you.

Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy
Blame it on me or blame it on you.

Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy
Blame it on me or blame it on you.

Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy
Blame it on me or blame it on you.

(Relax)

It's as if I'm scared.
It's as if I'm terrified.
It's as if I scared.
It's as if I'm playing with fire.
Relax
It's as if I'm terrified.
Are you scared?
Are we playing with fire?

Relax
Relax

p/s : original photograph from google.

29 April 2011

tanda amaran.


tanda amaran hanya sekadar alasan untuk kau gagalkan cubaan sendiri buat sesuatu yang tak salah. tak faham? tak mengapa.




p/s : rindu ayah tanpa rindu ikut pergi kerja.bukan penat.tapi sedih tengok susah payah dia.

26 April 2011

let's see who's faster.


i'm gonna tell you this. just once. i love the art of photography more than you. so, that's why you could see there's still a smile in my face the moment you're gone. she deserves you and i deserve her.

i'm talking about the art.

p/s : unedited.

23 April 2011

3 sebab aku memuat naik foto ini.


1. Foto ni belum pernah dimuat naik.
2. Perasaan gembira yang melampau-lampau hari ini.
3. Broadband line berdesup-desup tahap kelajuannya.
4. Tiada satu pun antara sebab tersebut dapat dikategorikan betul atau setidak-tidaknya separa betul.

p/s : maaf semua.kurang sihat hari ni.menggeletar dan sejuk kaki dan nampak bintang banyak banyak banyak banyak banyak..........sekarang saya janji saya takkan minum white coffee lagi dan sekarang jugak awak percaya saya akan ingkari janji tu.

21 April 2011

rindu pada perempuan itu... (II)


Manik-manik putih ini dulu sering sangat gugur kerananya. Sudah terlalu sakit dengan aktiviti rutin lihat dia lihat aku.Mahu ku sapa, hati melarang. Bukan ego, tapi..tapi entah. Ego lah tu.

16 April 2011

laman


Laman hati aku, selalu dia datang. Tapi dia sendiri tak pernah tau.
Laman penulisan ini, mungkin selalu juga dia datang. Dan aku tak pernah tau.

p/s : Pameran dan Ujian Amali PSV semester 3.Semoga semua berjalan lancar seperti yang dimahukan.Amiin...

13 April 2011

terima kasih sigit purwanto


semakin hari semakin ramai teman-teman aku menghapus blog masing-masing.termasuklah Sigit si penulis puisi.mereka ada sebab mereka tersendiri.dan insyaAllah aku akan terus menulis lagi dan lagi dan lagi sampai satu ketika dunia mengharamkan abjad dan angka.

p/s : cubaan pertama poster pameran.

10 April 2011

dibakulsampahkan.


terima kasih la sebab aku ni perempuan pertama dalam hati kau.nama aku paling paling paling atas dalam senarai hitam. kau ikut jalan kau, aku dengan jalan aku. jalan aku jalan kokak tanpa talian hayat. setidak-tidaknya aku ada sahabat. nama dia FIRASAT.kau ada?

08 April 2011

tahap bangkai.bukan sampah!


Ini sampah. Yang aku nak cerita sekarang bukan sampah. Tapi, bangkai. OK macam ni.. Kalau perasaan adalah sesuatu yang bersifat konkrit dan bukannya abstrak, mungkin rupa rasa tidak diperlukan itu cantik sedikit sahaja dari bangkai. Urgh!!


p/s : see...you can survive without me....

05 April 2011

flat black hearts and blood red stars.ok?

pattern on jewellery box

darjah

catatan

 
bloggerbukan.gila.kuasa