29 September 2014

life.


even a solid huge icy mountain experienced a glacier.
what there's to complain about?


just shut up and smile.



20 September 2014

dua kuasa satu.


hidup ini ibarat roda. ada naik turun. kadang di atas kadang di bawah. aku yakin kau pernah dengar kata ini. dan aku lagi yakin kau mampu hadap hidup yang kau harung hari-hari itu. walau rasa macam neraka.

Tuhan tak bagi kita hidup saja-saja. ada sebab. ada hikmah atas setiap sesuatu. 

Tuhan tak bagi kita ujian suka-suka. Dia pandai. Dia bagi setimpal dengan kudrat upaya kita. kau rasa kau dah cukup lemah? dah cukup tak mampu? cuba kau celik mata tengok orang lain. cuba...

nasib kau kau sendiri patut ubah. tiada yang dapat tolong kalau hati kau sendiri lemah. buka mata, buka hati, buka fikiran. kau tak pernah sendiri kawan. kerna kau ada aku. aku ada kau... dan kita ada, Dia. mari? kita raih damai kita bersama.

rapuh. (Part I)

Aku buka tutup mata. Selimut aku tarik rapat-rapat ke dada. Sejuk. Entah mengapa mata kiri belah bawahku asyik berkerdip-kerdip lewat beberapa hari ini. Acapkali sengaja aku singkir jauh-jauh fikiran buruk yang menerjah. 

Aku toleh rakan sebilikku di sebelah. Cemburu aku melihat tidurnya yang begitu nyenyak, aku lantas bangkit mengambil telefon bimbitku lantas ditekan ikon facebook. Lama aku skrol daripada atas ke bawah. Berulang kali. Sehingga..., mataku tertancap pada satu status kawanku yang membuat dadaku berdetak kencang. Mataku serentak jadi hangat. Merah.

"Hakim!"

us minus you equal to me.


you asked me for a chance and i gave you a chance.
unfortunately chance is not all that you want.

i asked you for time and you gave me time.
unfortunately time is destroying us.



17 September 2014

perbualan 30 julai. waktu insomnia.

Rover : kau pun kenal aku...aku ni keras hati....hati batu...aku susah nak sayang orang...padahal sudah jelas-jelas orang tu buat benda baik...

Ranger : aku cuba nak mintak kau lapangkan dada untuk terima orang. janganlah hukum orang lain dengan masa lalu kau. tak adil. untuk dia dan diri kau sendiri. maksudnya, kau belum redha dengan apa yang dah jadi dulu. lepaskanlah. maafkan diri kau sendiri. maafkan yang tepek luka kat kau tu.

Rover dongak langit. Rover pejam mata. Rover tarik nafas. dalam jantung Rover, bunyi suara Rover sendiri bergema berlanggar-langgar dalam empat chamber

"tak payah nak suruh orang lain sarung kasut kau.
orang lain tak ada masa nak rasa apa yang kau pernah rasa.
kau buka kasut kau.
buang plaster yang dah berlumut balut luka kau berbelas-belas tahun tu.
biar luka kau cepat kering.
bila dah jadi parut, tak sakit pun."



14 September 2014

i'm walking on broken glass. (part II)



it is cold september.
but not any colder than your heart, you know.


darjah

 
bloggerbukan.gila.kuasa